Uitgeverij gezocht? Niet zo!

 

uitgeverij-gezocht-niet-zo uitgever boekuitgeven uitgeverij
Negen doodlopende wegen beschreven, om te vermijden.

Je wilt een boek schrijven dat idealiter bij een uitgever uitgegeven gaat worden. Hoe pak je dat aan? Alle onderstaande adviezen gelden – uiteraard – niet voor jou, want jij levert natuurlijk een Voortreffelijk en Uitstekend Verkopend manuscript met Grote Waarde aan, dat de uitgever onmiddellijk wil uitgeven. Het is zo’n juweel, nu al, dat ziet-ie meteen als hij of zij de eerste woorden leest. Dan roept hij zijn marketingmanager erbij en gebiedt dat het hele promotiebudget naar DIT Meesterwerk moet.

Voor alle andere auteurs: negen voorbeelden van hoe je je manuscript beter NIET kunt opsturen naar een uitgever.

Over het manuscript

  1. Het manuscript opsturen zonder een begeleidende brief of email.

De kans dat jouw boek zo goed is dat er geen begeleidende email of brief bij hoeft, is ongeveer nul. Dus: leg uit waar het manuscript over gaat en waarom jij denkt dat dit boek bij deze uitgever thuis hoort. Tip: verdiep je daarom ook in het uitgeefbeleid van deze uitgever.

  1. Het manuscript slordig aanleveren.

‘Slordig’ heeft vele vormen. Type- en spelfouten, een veel te klein of veel te groot lettertype, de regels pal op elkaar (regelafstand ‘enkel’), geen paginacijfers, geen verschil tussen koppen, subkoppen en broodtekst, geen heldere alinea indeling, zinnen die veel te lang zijn, lange en korte zinnen niet afwisselen, uitweidingen over bijzaken – het zijn allemaal vormen van ‘slordig.’

  1. Het manuscript al in boekvorm aanleveren.

Het kost niet zo veel, een manuscript op een boekformaat laten uitprinten en inbinden, het kan zelfs heel erg leuk zijn om dit te doen met de tekst die je geschreven hebt. Het is echter voor een Nederlandse uitgever raar om een Nederlands manuscript in boekvorm te ontvangen, dat geeft het signaal: ‘Dit werk heeft al een uitgever – hoezo dat ik dit nog moet beoordelen?’ Een digitaal manuscript geeft een duidelijk signaal dat je openstaat voor veranderingen, verbeteringen, wijzigingen. Met andere woorden: dat je een auteur bent waarmee valt samen te werken.

  1. Het manuscript met WIJZIGINGEN BIJHOUDEN aanleveren: twee versies.

Niet doen. Beslis zelf welke versie je instuurt en ga er helemaal voor.

  1. De eerste versie van je manuscript opsturen.

Schrijf versie 1 en laat het een tijdje liggen. Ondertussen kun je natuurlijk alvast aan je volgende boek beginnen. Na een maand of misschien twee ga je versie 1 herschrijven. Haal er een schrijfcoach of een professionele boekredacteur bij om versie 2 echt stukken beter te maken dan versie 1. Misschien is het een goed idee om dit te herhalen, omdat je ook versie 2 nog niet helemaal goed genoeg vindt. Wees kritisch: Niet zo dat je stopt met schrijven, wel zo dat wat je opstuurt ook na een maand nog steeds een tekst is waar jij blij van wordt.

***

Over de begeleidende brief of email, ook NIET doen:

  1. ‘Iedereen is helemaal wild van mijn boek.’

Ook al is het waar, dit zegt helemaal niets over de kwaliteit van je manuscript zoals de uitgever dat inschat. Tenzij je namen en rugnummers kan geven van bekende auteurs die jouw manuscript daadwerkelijk een aanbeveling geven, dan citeer je die en voeg je die natuurlijk bij. Je familie en je vriendenkring zijn geen goede barometer voor het succes van je boek. Laat dit soort informatie alsjeblieft weg. Richt je informatie in plaats daarvan op hoe jouw boek naast een ander boek past – een boek dat deze uitgever recent heeft uitgegeven. Wat de overeenkomsten en wat de verschillen zijn, bijvoorbeeld.

  1. ‘Een helderziende / God heeft me verteld dat dit een bestseller gaat worden.’

Er zijn auteurs die hun manuscript met zo’n aanbeveling opsturen. En dan, na afwijzing ook nog even laten weten hoe teleurgesteld God of Jezus nu is. Ook al is dit voor jou de werkelijkheid, laat het weg uit je correspondentie, het voegt niets toe.

  1. ‘Al mijn vrienden en familieleden gaan 10 exemplaren kopen voor al hun vrienden.’

Dit is een soortgelijke bewering als nummer 6. Het zal je verbazen hoeveel mensen deze aanbeveling toevoegen. Geef je tijd en energie aan andere informatie.

  1. ‘Ik ben niet beschikbaar voor promotie en ik weet niets van social media.’

Laat dit weg, ook al is het waar. Ga in plaats daarvan nadenken over wat je wel wilt en kunt doen om de verkoop van je boek (vanaf het prille begin, terwijl het werk alleen nog maar een gedachte is in je hoofd) te stimuleren. Laat je informeren over social media promotie en ga ermee experimenteren. Of probeer een webinar te geven over jouw onderwerp. Je wilt dat je boek een warm welkom in de wereld krijgt? Werk dan zelf ook mee aan het verhogen van de temperatuur!

Wat wel?

Schrijf een boekproposal voor je boek, dat vinden uitgevers over het algemeen fijn om te lezen.

***

Alles gedaan en toch een afwijzing? Het is niet zo dat uitgevers alle wijsheid in pacht hebben en dat zij altijd precies weten waar ze de markt mee kunnen bestormen. Iedere ervaren uitgever heeft ooit een bestseller ‘afgewezen.’ Dus geef de moed niet op. Investeer in de kwaliteit van je werk, neem een schrijfcoach in de arm en/of schakel een boekmarketeer in, dan kunnen de zaken over een paar maanden een heel ander verloop hebben. Schrijf me als je nog vragen hebt.

 

Door de Flines

Illustratie van de auteur