Het manuscript is af. Tot zover heb je misschien heel veel zelf kunnen doen, met of zonder hulp van een schrijfcoach. En nu beginnen de taken van de uitgever.
Reken er op dat je niet alles hoeft uit te besteden, reken er ook op dat je niet alles zelf kunt doen.
In en rondom de boekenuitgeverij zijn er een hele reeks specialisten werkzaam die allemaal hun ervaring en kennis gebruiken bij het uitgeven van een boek.
- Editor of Redacteur – verbetert je boek op een groot aantal niveaus: zij (of hij) zal de tekst zo consequent mogelijk maken, zodat je jezelf nergens tegenspreekt. Zij let op taal, woordkeuze en of de tekst goed te begrijpen valt. Tot slot kijkt zij naar interpunctie, spelling, grammatica en stijl.
- Persklaarmaker – controleert de tekst op stijl-, taal- en tikfouten, verbetert onlogische tekstdelen en onjuistheden en checkt de alinea-indeling.
- Vormgever – voor een goed omslag is een ervaren vormgever geen luxe. Het omslag is het gezicht van je expertise, het is van groot belang tijd en geld te investeren in dat wat jij wilt communiceren met de buitenkant van je boek. Voor het binnenwerk (ook wel ‘het zetwerk’ genoemd) doet hij veel voor de uitstraling van kwaliteit van je boek.
- Corrector – controleert na de vormgever het zetwerk op fouten.
- Drukker – maakt van je mooie manuscript een beeldschoon boek! Voor deze fase heb je nog wel een paar beslissingen te nemen, kijk daarvoor op de checklist uitgeefplan. Andere tip: als je op deze link hier klikt en pumbo.nl bezoekt, krijg je de gratis online gids Boek uitgeven die je wegwijs maakt in het zelf uitgeven van je boek. Aanrader.
- Pr-deskundige – helpt met het krijgen van aandacht voor jou en je boek in de media, door middel van (social) media-campagnes en interviews.
Hoe en wanneer zet je deze specialisten in? Geen zorgen, ik kan je wegwijs maken.