E-boek? Hoezo?

Laat iets van je expertise zien. Geef je website bezoeker waarde: Een handig stappenplan met een paar voorbeelden van hoe dat opluchting geeft, een checklist of iets anders. In een e-book of e-boek.

Wat is een e-boek?

Een elektronisch document met tekst (en beeld). De inhoud van het document is niet zomaar online te lezen, de lezer moet het apart downloaden en dan is het ook makkelijk te printen. Het format kan een simpele pdf zijn. Maak het jezelf niet te moeilijk.

Waarom een e-book?

Die download maakt dat de bezoeker op je website iets moet doen om jouw cadeautje te ontvangen. Er is een extra handeling nodig, die aangeeft: Hé! Dit interesseert me!

Dan is het e-book een cruciaal onderdeel van je marketingbeleid (of marketingfunnel = marketingtrechter), de weg die mensen mogelijk afleggen om klant of zelfs ambassadeur van je te worden:

een beeld van de marketingfunnel

Als je de mensen die je e-book downloaden, ook vraagt hun emailadres achter te laten om daarop je e-book te krijgen, krijg je een cirkel in het plaatje als zij ermee oké zijn je nieuws te ontvangen: zo vergroot je de kans dat mensen je nieuws lezen. En je maakt jezelf minder afhankelijk van de social media platforms; je communiceert ook rechtstreeks met de mensen die interesse hebben getoond in jouw dienst of product.

Cirkel in je marketingfunnel, de emailadressen van de mensen die je e-boek willen ontvangen, voeg je (met toestemming) toe aan je adressenlijst:

Wat is het verschil tussen website tekst en e-boek?
Wat is het verschil tussen een blogpost en een e-boek?

Marije en Claus zijn twee soorten klant-bezoekers op je website. Marije zoekt heel concreet: prijs, telefoonnummer, waar zit je – dat soort dingen. Claus niet, Claus is aan het onderzoeken. Wie ben je? Wordt de samenwerking leuk of een horror? Misschien is hij wel verdwaald geraakt en per ongeluk op je site gekomen. En vindt hij het interessant. Claus surft. ‘Surfen’ maakt een beetje suf, dus jouw website tekst stimuleert. Je wekt een glimlach op met een plaagstoot hier, een raadsel daar. Dat maakt een website-tekst of een blog dat lezers opletten.

Websiteteksten en blogposts maken wakker. Rammelen je zelfs door elkaar.

Een boek doet iets anders. Een boek dompelt onder, verleidt de lezer:
Hee, psst, kom hier even zitten. Ja, doe je jas maar uit. Even weg bij de waan van de dag en ik vertel je een verhaal. Iets waardoor je alles wat je dwarszit los kan laten, omdat mijn verhaal heerlijk is.
Ik ga je namelijk helpen je problemen op te lossen.

Logisch dat dit andere teksten zijn.

Wat is een goed e-boek?

Je wordt verleid – een positief gevoel, een ja-gevoel dat aanhoudt, je bent blij dat je dit gevonden hebt. Als je e-book dit weet op te roepen, dan is het een goed e-boek. Ik ben bezig een e-boek over het schrijven van een e-boek te schrijven (ben je er nog?), daar komt hier een link voor.
Stay tuned.